Biuletyn Informacji Publicznej Gminy Paszowice 

Uchwała Nr XXIX/183/2006
UCHWAŁA Nr XXIX/183/2006
Rady Gminy Paszowice
z dnia 14 lutego 2006 roku

w sprawie wprowadzenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Paszowice

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz.128 ) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ) Rada Gminy Paszowice, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego uchwala, co następuje:

Regulamin Utrzymania Czystości i Porządku na terenie Gminy Paszowice

Rozdział I
Postanowienia ogólne oraz zakres obowiązywania regulaminu

§ 1.
1. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Paszowice.
2.Ilekroć w uchwale jest mowa o :
1/ ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008),
2/ ustawie o odpadach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628, z późn. zmianami ) ,
3/ ustawie prawo wodne - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 18 lipca 2001 r. -Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019),
4/ odpadach komunalnych drobnych - należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,
5/ odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,
6/ odpady niebezpieczne - należy przez to rozumieć odpady:
a) należące do kategorii lub rodzajów odpadów określonych na liście A załącznika nr 2 do ustawy o odpadach oraz posiadające co najmniej jedną z właściwości wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o odpadach lub
b) należące do kategorii lub rodzajów odpadów określonych na liście B załącznika nr 2 do ustawy o odpadach i zawierające którykolwiek ze składników wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o odpadach oraz posiadające co najmniej jedną z właściwości wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o odpadach.
7/ odpadach roślinnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w wyniku pielęgnacji i uprawiania publicznych i prywatnych terenów zieleni oraz gromadzone selektywnie odpady pochodzenia roślinnego z targowisk i cmentarzy,
8/ właścicielu nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
9/ zwierzętach gospodarskich - rozumie się zwierzęta w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich,
10/ przedsiębiorstwie wywozowym - należy przez to rozumieć gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorstwo upoważnione, w rozumieniu przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i ustawy o odpadach do świadczenia usług w zakresie odbierania oraz transportu odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

Rozdział II
Wymagania w zakresie czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2.

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania na jej terenie czystości i porządku oraz
należytego stanu sanitarno-higienicznego, a w szczególności:
1/ wyposażenia każdej zabudowanej nieruchomości w urządzenia służące do
gromadzenia odpadów komunalnych, których liczba i wielkość musi być adekwatna do liczby stałych mieszkańców, liczby osób przebywających czasowo oraz odpadów powstających w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej,
2/ systematycznego usuwania nagromadzonych odpadów komunalnych i w miarę potrzeb wywozu nieczystości ciekłych oraz udokumentowania tego faktu umowami, fakturami, rachunkami lub dowodami wpłaty,
3/ utrzymywania urządzeń i miejsc przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych w należytym stanie porządkowym, sanitarnym i technicznym,
4/ prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych powstałych na terenie nieruchomości według zasad określonych niniejszym Regulaminem,
5/ oznaczenia nieruchomości przez umieszczenie w widocznym miejscu tabliczki informacyjnej z numerem porządkowym nieruchomości,
6/ dbania o właściwy stan techniczny i estetyczny obiektów małej architektury i obiektów
budowlanych usytuowanych na nieruchomości, w tym odnawiania elewacji budynków oraz istniejących od strony ulicy ogrodzeń.

§ 3.

Zabrania się :
1/ magazynowania odpadów komunalnych, gruzu budowlanego na terenie nieruchomości,
2/ wrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych i innych nieruchomości , na których powstają odpady , do koszy ulicznych oraz do pojemników innych właścicieli,
3/ spalania odpadów na terenie otwartym i w pojemnikach przeznaczonych do ich gromadzenia, z wyjątkiem spalania pozostałości roślinnych, jeżeli spalanie to nie narusza odrębnych przepisów,
4/ składowania materiałów budowlanych, gruzu, piasku, itp. poza nieruchomością,
w szczególności na terenie pasa drogowego, bez zgody zarządcy drogi,
5/ wspólnego gromadzenia odpadów medycznych i weterynaryjnych wraz z odpadami
komunalnymi,
6/ gromadzenia luzem odpadów powstałych w wyniku robót budowlanych oraz odpadów
wielkogabarytowych w sposób inny niż określony w Regulaminie,
7/ wrzucania do pojemników na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, kamieni, szlamu, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów przemysłowych oraz szkodliwych dla środowiska,
8/ odprowadzania wody deszczowej do kanalizacji sanitarnej.

§ 4.

Na terenie posesji, dopuszcza się spalanie pozostałości roślinnych na terenie nieruchomości na wolnym powietrzu , w szczególności liści i drobnych gałęzi, w taki sposób, aby nie powodowało to uciążliwości dla innych.

§ 5.

Dopuszcza się możliwość wywozu bezpośrednio na wysypisko:
1/ przez właściciela nieruchomości odpadów wielkogabarytowych z terenu jego nieruchomości,
2/ przez właściciela nieruchomości gruzu budowlanego powstałego na terenie jego nieruchomości,
3/ przez wykonawcę robót budowlanych gruzu budowlanego pochodzącego z prowadzonych przez niego robót budowlanych i rozbiórki obiektów budowlanych.

§ 6.

1. Wywóz określony w §5 winien odbywać się w sposób uniemożliwiający rozsypywanie się gruzu budowlanego.
2. Dokonujący wywozu określonego w §5 zobowiązany jest posiadać dowody zapłaty za składowanie odpadów wielkogabarytowych i gruzu na składowisku odpadów.

§ 7.

1. Dopuszcza się zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego do utwardzania lub naprawy zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej.
2. Zamiar wysypywania gruzu na drogę gruntową należy wcześniej uzgodnić z właścicielem lub zarządcą drogi.

§ 8.

1. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają odpady z działalności gospodarczej, to muszą one być gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady ich usuwania oraz postępowania z nimi określają odrębne przepisy. Obowiązek ten dotyczy także odpadów płynnych oraz nieczystości ciekłych pochodzących z tego rodzaju działalności.

2. Właściciele nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gospodarcza zobowiązani są do udzielania Wójtowi Gminy Paszowice i uprawnionym przez niego osobom informacji dotyczących ilości i rodzajów wytwarzanych odpadów oraz sposobu ich unieszkodliwiania.

Prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

§ 9.

Gmina zobowiązana jest do stwarzania warunków do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych poprzez rozstawienie pojemników do segregacji na terenie gminy lub umożliwienie odbioru posegregowanych odpadów od właścicieli.

§ 10.

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych powstałych na terenie ich nieruchomości.
2. Selektywna zbiórka odpadów komunalnych powinna być prowadzona co najmniej z podziałem na papier, odpady z tworzywa sztucznego, odpady niebezpieczne powstałe w gospodarstwach domowych oraz pozostałe odpady komunalne.

§ 11.

1. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się oznaczone pojemniki.
2. Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych mogą stanowić własność :
1/ gminy,
2/ podmiotów świadczących usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
3/ właścicieli nieruchomości.

§ 12.

1. Odpady niebezpieczne wytwarzane w gospodarstwach domowych należy wrzucać do specjalnie do tego celu przygotowanych i oznakowanych pojemników ustawionych na terenie gminy.
2. W razie braku takich pojemników ich odbiorem zajmuje się jednostka organizacyjna gminy.

§ 13.

1. W celu zagospodarowania jak największej ilości odpadów właściciele nieruchomości w porozumieniu z podmiotami odbierającymi odpady mogą ustawiać na terenie nieruchomości własne pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów według rodzaju ( plastik, makulatura ). Częstotliwość opróżniania pojemników uzależniona jest od stopnia napełnienia tych pojemników.
2. Podmioty świadczące usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zobowiązane są do systematycznego wyposażania nieruchomości w pojemniki do selektywnej zbiórki tych odpadów.

§ 14.

Powstające na terenie nieruchomości odpady organiczne, w szczególności roślinne, powinny być w miarę posiadanych możliwości gromadzone oddzielnie i kompostowane we własnym zakresie. Kompostowanie odpadów organicznych nie może stanowić uciążliwości dla osób trzecich.

§ 15.

Surowce wtórne, po segregacji z odpadów komunalnych, mieszkańcy i właściciele nieruchomości mogą samodzielnie i na własny koszt dostarczać do punktów skupu zorganizowanych przez różne podmioty gospodarcze.

Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego

§ 16.

1.Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń poprzez zamiatanie, zbieranie, zmywanie, itp. z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, z dróg publicznych, z przystanków komunikacyjnych, z części nieruchomości służących do użytku publicznego, przez podmioty do tego zobowiązane , na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, powinno nastąpić niezwłocznie po ich zaśnieżeniu, oblodzeniu lub zanieczyszczeniu.
2. Błoto, śnieg i lód i inne zanieczyszczenia , uprzątnięte z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, należy gromadzić na skraju chodnika od strony jezdni z zachowaniem możliwości bezpiecznego przejścia i przejazdu.
3. Na drogach publicznych śnieg i lód usunięty z jezdni i chodników należy układać w pryzmy w obszarze pasa drogowego, wzdłuż krawędzi jezdni i chodnika, w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.

§ 17.

Usunięcie uprzątniętego błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, z dróg publicznych, z przystanków komunikacyjnych, przez podmioty do tego zobowiązane, na podstawie ustawy, powinno nastąpić niezwłocznie po ich uprzątnięciu.

§ 18.

Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do :
1/ usuwania na bieżąco nawisów śniegu z dachów oraz sopli lodu z okapów, rynien i innych części elewacji położonych w rejonie chodnika wzdłuż nieruchomości,
2/ zgrabiania liści z chodników przylegających do nieruchomości, co najmniej na początku i na końcu okresu wegetacyjnego oraz w miarę bieżących potrzeb.

§ 19.

Zabrania się :
1/ gromadzenia zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników w pojemnikach przeznaczonych na odpady komunalne,
2/ zgarniana śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.


§ 20.

Zobowiązuje się właścicieli zadrzewionych i zakrzewionych nieruchomości położonych wzdłuż ciągów komunikacyjnych ( chodników, dróg ) do ich utrzymania w stanie nie utrudniającym bezpiecznego korzystania z pasa drogowego.


§ 21.

1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu i gniciu odpadów.
2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zarządzającego drogą publiczną, znajdującą się na obszarze zabudowanym w rejonach o intensywnym ruchu pieszych oraz przedsiębiorców utrzymujących przystanki komunikacji publicznej.


§ 22.

1. Sprzątanie ulic, chodników i placów oraz odśnieżanie tych terenów winno się odbywać w sposób zapewniający na bieżąco ich utrzymanie w czystości i porządku oraz zgodnie z planami letniego i zimowego utrzymania dróg.
2. Opracowanie planów letniego i zimowego utrzymania dróg należy do obowiązków zarządców dróg.


§ 23

Wykonywanie postanowień §2, §3, §16, §29 w przypadku prowadzenia budów jest obowiązkiem wykonawcy robót budowlanych.
Wykonawca robót budowlanych jest zobowiązany ponadto do zorganizowania placu budowy tak, aby nie dopuszczać do zanieczyszczenia jezdni, dróg dojazdowych oraz natychmiastowego usuwania z nich naniesionego błota lub innych zanieczyszczeń.

Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi


§ 24.

1. Mycie i naprawy pojazdów samochodowych powinno odbywać się w myjniach samochodowych i warsztatach naprawczych. Zakłady te obowiązane są przestrzegać wymogi ochrony środowiska a powstające podczas tej działalności odpady winny być gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.
2. Poza myjnią samochodową lub warsztatem naprawczym, pojazdy można myć i naprawiać na wybetonowanym placu, z którego wody ujmowane są do szczelnych zbiorników bezodpływowych.


§ 25.

Zabrania się :
1/ mycia pojazdów na nieruchomościach przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności na ulicach, chodnikach, podwórzach, terenach zielonych,
2/ dokonywania napraw i regulacji pojazdów samochodowych na nieruchomościach
przeznaczonych do użytku publicznego i w zabudowie wielorodzinnej.
3/ prowadzenia wszelkich prac blacharsko-lakierniczych poza warsztatami naprawczymi.


§ 26.

1. Wymiana oleju i innych płynów eksploatacyjnych występujących w samochodzie może być dokonana pod warunkiem zebrania zużytych płynów do szczelnych pojemników.
2. Zabrania się wylewania oleju z samochodu jak i pozostałych płynów eksploatacyjnych do gruntu, kanalizacji sanitarnej lub do zbiorników bezodpływowych.


§ 27.

Dopuszcza się mycie osobowych pojazdów samochodowych oraz wykonywanie drobnych napraw dla potrzeb własnych osób fizycznych na terenach własnych nieruchomości pod warunkiem, że czynności te odbywają się w sposób nie naruszający praw osób trzecich oraz zgodnie z przepisami ochrony środowiska.

Rozdział III

Rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz drogach publicznych.
Wymagania dotyczące ich rozmieszczenia oraz utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym


§ 28.

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do :
1) wyposażenia nieruchomości w zamykane i szczelne pojemniki lub kontenery przeznaczone wyłącznie do zbierania odpadów komunalnych z nieruchomości, mieszkaniec wsi rocznie zbiera do kubła odpady o masie około 170 kg i objętości około 1,14 m3 , przy dwutygodniowym cyklu wywozu potrzebuje kubła o pojemności 44 litrów, jedno, dwuosobowa rodzina zobowiązana jest wyposażyć nieruchomość w kubeł o pojemności 110 litrów, trzy – cztero – pięcioosobowa rodzina kubeł o pojemności 240 litrów,
2) oczyszczania miejsca ustawienia pojemników.


2. Do zbierania okresowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych , oprócz typowych pojemników lub kontenerów, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki z tworzyw sztucznych udostępniane odpłatnie przez podmiot, z którym właściciel nieruchomości zawarł umowę.
3. Pojemniki, kontenery i worki na odpady winny posiadać logo lub nazwę podmiotu prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów i oznaczenia określające rodzaj gromadzonych odpadów.


§ 29.

1. Do zbierania odpadów komunalnych na drogach, terenach przeznaczonych do użytku publicznego (place, skwery, zieleńce ), rejonach intensywnego ruchu pieszych i przystankach komunikacyjnych , stosować należy szczelne i wykonane z materiałów niepalnych kosze uliczne.
2. Kosze uliczne powinny być rozstawione w sposób i w ilościach zapewniających utrzymanie czystości na drogach i terenach przeznaczonych do użytku publicznego.


§ 30.

Nieczystości ciekłe powinny być gromadzone w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690, z późń. zmianami ).


§ 31.

Na każdym przystanku komunikacyjnym powinien się znajdować co najmniej jeden kosz uliczny.

§ 32.

1. Pojemniki na odpady komunalne należy ustawiać w granicach nieruchomości, na równej utwardzonej nawierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota, w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla użytkowników jak i podmiotów świadczących usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
2. Pojemniki na odpady komunalne należy ustawiać w odległościach określonych w §23 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690, z późń. zmianami ).

§ 33.

Zasady rozmieszczania koszy na terenach nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na cele rekreacji, wypoczynku, sportu, handlowe, gastronomiczne i imprez kulturalnych określają ich właściciele i zarządcy, którzy są zobowiązani do ustawienia takiej ilości koszy na odpady i zapewnienia ich opróżniania do urządzeń stałych lub usuwania przez podmiot świadczący usługi w zakresie usuwania odpadów komunalnych, aby nie dopuścić do gromadzenia się odpadów poza nimi.

§ 34.

Odpady komunalne powstałe w wyniku robót budowlanych powyżej 0,1m3 należy gromadzić w specjalnie do tego przystosowanych kontenerach, których ustawienie nie może powodować utrudnienia w korzystaniu z nieruchomości. Jeżeli miejsce ustawienia kontenera wykracza poza teren nieruchomości, organizator robót winien uzyskać pisemną zgodę właściciela nieruchomości na czasowe jej zajęcie.

§ 35.

Za utrzymanie czystości w miejscu ustawienia urządzeń do gromadzenia odpadów odpowiedzialny jest władający nieruchomością a za zapewnienie czystości po dokonanym opróżnieniu pojemników, odpowiada podmiot odbierający odpady.

§ 36.

Organizator imprezy lub zgromadzenia o charakterze publicznym, zobowiązany jest do wyposażenia miejsc, w którym się ono odbywa w odpowiednią ilość pojemników na odpady stałe i zapewnienia odpowiedniej liczby toalet, jeżeli zgromadzenie trwa dłużej niż 4 godziny, zobowiązany jest do zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym na dostarczenie pojemników, szaletów oraz ich opróżnianie i uprzątnięcie w ciągu 10-ciu godzin od zakończenia imprezy.


§ 37.

Podmiot odbierający odpady z nieruchomości jest zobowiązany do dezynfekcji pojemników na odpady. Dezynfekcję należy przeprowadzić w miejscach i urządzeniach do tego przeznaczonych zapewniających prawidłowe wykonanie i spełnienie wymogów sanitarno-higienicznych.

Rozdział IV

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 38.

1. Do odbierania odpadów komunalnych należy używać samochodów specjalistycznych, a do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych samochodów asenizacyjnych.
2. Pojazdy, o których mowa w ust.1 winny być utrzymane w należytej czystości.
3. Zanieczyszczenia powstające przy opróżnianiu pojemników oraz podczas wywozu usuwa odbierający odpady.

§ 39.

Odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości powinno się odbywać w regularnych odstępach czasu uniemożliwiających gnicie odpadów i zaleganie odpadów wokół pojemników. Nagromadzone odpady w pojemniku muszą zapewnić swobodne zamykanie pokrywy lub klapy pojemnika.

§ 40.

1. Ustala się częstotliwość wywozu stałych odpadów komunalnych w terminach uzgodnionych z podmiotem świadczącym usługi w zakresie odbierania odpadów , z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, jednak nie rzadziej niż :
1/ drobne odpady komunalne powinny być usuwane z terenu nieruchomości okresowo, w terminach uzgodnionych z przedsiębiorstwem wywozowym, ale z częstotliwością co najmniej dwa razy w miesiącu,
2/ odpady wielkogabarytowe powinny być usuwane okresowo cztery razy w roku w terminach określonych przez Wójta Gminy Paszowice, a także na zgłoszenie firmie wywozowej, z zachowaniem warunków określonych w § 39,
3/ odpady budowlane ( poremontowe ) odbierane na zgłoszenie firmie wywozowej.
2. W przypadku punktów gastronomicznych zlokalizowanych poza budynkami i prowadzącymi działalność w okresie letnim, wprowadza się obowiązek codziennego usuwania odpadów.
3. W przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, wprowadza się obowiązek usuwania odpadów bezpośrednio po zakończeniu imprezy, jednak nie później niż w ciągu 12 godzin.
4. Kosze uliczne należy opróżniać w miarę ich zapełniania w sposób zapewniający zachowanie czystości i porządku na drogach publicznych.

§ 41.

1. Nieczystości ciekłe z nieruchomości należy usuwać systematycznie z częstotliwością i w sposób gwarantujący , że nie nastąpi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych.
2.Wykonanie obowiązku określonego w ust. 1 dokonywane może być jedynie na podstawie umowy z przedsiębiorcami posiadającymi zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
3. Ilość wywożonych nieczystości ciekłych powinna odpowiadać ilości wody pobranej na cele bytowe. W przypadku braku urządzenia pomiarowego , ilość nieczystości ciekłych wylicza się wg zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. Nr 8, poz. 70 ).

§ 42.

1. Odpady komunalne wielkogabarytowe należy gromadzić w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości lub terenie przyległym do nieruchomości za zgodą jej właściciela, w sposób nie zakłócający ruchu pieszego i drogowego, nie wcześniej niż 24 godziny przed uzgodnionym z odbierającym odpady terminem usunięcia.
2. Koszty usunięcia odpadów wielkogabarytowych ponoszą właściciele nieruchomości.


Rozdział V

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 43.

Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:
1) w odniesieniu do psów:
a) zarejestrowanie w Urzędzie Gminy u Inspektora ds. rolnictwa w terminie 14 dni od wejścia w posiadanie psa ;wpis w rejestrze obejmuje następujące dane: imię i nazwisko właściciela, adres właściciela, numer identyfikacyjny nadany psu, imię psa,
b) oznakowanie psa znaczkiem identyfikacyjnym. Znaczek wydawany jest nieodpłatnie u Inspektora ds. rolnictwa,
c) wyposażenie psa w obrożę, a w przypadku ras uznawanych za agresywne – w kaganiec,
d) prowadzenie psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub w inny sposób zagrażającego otoczenia – w nałożonym kagańcu,
e) opłacanie podatku od posiadania psów, którego wysokość ustala corocznie rada gminy,
f) systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. O ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2004 r. Nr 69, poz. 625), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywania na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu,
g) uzyskanie zezwolenia Wójta na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 roku w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne ( Dz.U. Nr 77, poz.687).

2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt:
a) stały i skuteczny dozór,
b) nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów-przewodników,
c) zachowanie bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

Właściciele psów nie prowadzący gospodarstwa rolnego zobowiązani są do stosowania przepisów uchwały Nr XXV /167/2005 Rady Gminy Paszowice z dnia 15 listopada 2005 roku w sprawie ustalania wysokości podatku od posiadania psów, zasad ustalania, poboru oraz terminy płatności tego podatku – wynika to z ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz.U. z 2005 r. Nr 9, poz.84 z późn. zm.).


Rozdział VI

Utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej


§ 44.

Przez tereny wyłączone z produkcji rolniczej należy rozumieć tereny wykorzystywane na działalność inną niż rolniczą.


§ 45.

Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich w ścisłej zabudowie mieszkaniowej i na terenach ogrodów, w tym urządzania gołębników na strychach i dachach domów mieszkalnych.


§ 46.

Hodowla zwierząt gospodarskich powinna być usytuowana i prowadzona z zachowaniem właściwych warunków sanitarnych, tak aby nie była uciążliwa dla otoczenia i sąsiednich nieruchomości, nie pogarszała warunków zdrowotnych ludzi, z zachowaniem warunków określonych w § 43.


Rozdział VII

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 47.

Właściciele nieruchomości zobowiązani są na bieżąco do przeprowadzania deratyzacji wszystkich obiektów, a w szczególności takich, jak : korytarze i pomieszczenia piwniczne, zabudowania gospodarcze, pomieszczenia produkcyjne, magazyny, miejsca gromadzenia odpadów stałych i inne zagrożone bytowaniem gryzoni.

§ 48.

Obowiązkową deratyzację właściciele nieruchomości przeprowadzają w następujących terminach:
1/ co najmniej dwukrotnie w roku:
a) w kwietniu lub w maju - termin wiosenny,
b) we wrześniu lub w październiku - termin jesienny.
2/ w sposób ciągły na terenie składowiska odpadów komunalnych.
.
§ 49.

Deratyzację winny dokonywać specjalistyczne jednostki posiadające odpowiednie środki do jej wykonania.


Rozdział VIII

Postanowienia końcowe

§ 50.

Podmiot świadczący usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych jest zobowiązany do udzielania Wójtowi Gminy Paszowice i osobom przez niego upoważnionym informacji określonych w art. 9a ustawy.

§ 51.

Kontrolę prawidłowości stosowania przez właścicieli nieruchomości przepisów ustawy oraz zasad określonych w niniejszej uchwale powierza się osobom upoważnionym przez Wójta Gminy Paszowice.
§ 52.

Traci moc uchwała Nr XXIII/116/97 z dnia 29 kwietnia 1997 roku w sprawie czystości i porządku na terenie gminy Paszowice.

§ 53.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Paszowice.

§ 54.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.



PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY

Szczepan Eugeniusz Rojak


wprowadzono: 23-04-2007 08:49 (redaktor: Emil Golonka)
wersja do wydruku

 



   Panel aktualizacyjny