Uchwała
Nr VI/40/ 2003
Rady Gminy Paszowice
z dnia 28 marca 2003
roku
w sprawie Statutu Gminy Paszowice
Na podstawie art.
3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym(Dz. U. z
2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz.
558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806 ) Rada
Gminy uchwala:
STATUT
GMINY PASZOWICE
Rozdział I.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Uchwała określa:
-
ustrój Gminy Paszowice,
-
zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia
jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych
jednostek w pracach rady gminy,
-
organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy
Paszowice, komisji Rady Paszowice ,
-
tryb pracy Wójta Gminy Paszowice,
-
zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej
komisji i Wójta Gminy Paszowice oraz korzystania z nich.
§ 2.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
-
Gminie – należy przez to rozumieć gminę Paszowice,
-
Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy
Paszowice,
-
komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy
Paszowice,
-
Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję
Rewizyjną Rady Gminy Paszowice,
-
Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy
Paszowice,
-
Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy
Paszowice
Rozdział
II. Gmina
§ 3.
-
Gmina Paszowice jest podstawową jednostką samorządu
terytorialnego, wykonująca wszystkie zadania samorządu terytorialnego
nie zastrzeżone dla innych jednostek.
-
Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na
obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną
wspólnotę samorządową.
§ 4.
-
Gmina położona jest w Powiecie Jawor, w Województwie
Dolnośląskim i obejmuje obszar 102 km2.
-
Granice terytorialne Gminy określa mapa stanowiąca załącznik
nr 1 do Statutu.
-
W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze:
sołectwa.
-
Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§
5.
-
W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki
organizacyjne.
-
Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
-
Wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr
2 do Statutu.
§ 6.
-
Herb Gminy Paszowice został ukształtowany w formie
tarczy rycerskiej, dzielonej na trzy pola, przedstawia postać księżnej
Agnieszki stojącej wprost z dwoma ozdobnymi herbami po bokach. Księżna
nosi czepiec na głowie, suknię długą na którą narzucony jest płaszcz
również długi, zdobny na ramionach dużymi kulami. Księżna stoi na
konsoli, trzyma w rękach trójliść. Po prawej stronie tarcza z orłem
śląskim nakryta hełmem z labrami i dużym orłem w klejnocie. Z lewej
strony jest tarcza z szachownicą głogowską, nakryta także hełmem z
labrami, który na szczycie ma półkulę pokrytą szachownicą. Całość herbu
robi wrażenie kurtyny w lilie. Dominujące barwy herbu to zieleń i
złoto. Wzór herbu określa załącznik nr 3 do Statutu.
-
Zasady używania herbu i barw Gminy oraz insygniów władz
określa Rada w odrębnej uchwale.
§ 7.
Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Paszowice
Rozdział
III. Jednostki pomocnicze Gminy
§ 8.
-
O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki
pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze
uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
-
inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub
zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta
jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
-
utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie
jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których
tryb określa Rada odrębną uchwałą,
-
projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w
uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
-
przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w
miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne,
komunikacyjne i więzi społeczne.
-
Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się
odpowiednio ust. 1.
§ 9.
Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1
powinny określać w
szczególności:
-
obszar,
-
granice,
-
siedzibę władz,
-
nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10.
-
Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej
uczestniczy w sesjach Rady na wniosek Wójta
-
Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma
jednak prawa do udziału w głosowaniu.
Rozdział
IV. Organizacja wewnętrzna Rady
§ 11.
Rada jest organem stanowiącym i
kontrolnym w Gminie.
§ 12.
-
Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez
Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
-
Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której
składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 13.
-
Rada powołuje następujące stałe komisje:
-
Rewizyjną
-
Budżetu, Inicjatyw Społeczno-Gospodarczych, Ładu i
Porządku Publicznego,
-
Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
-
Zdrowia, Oświaty i Wychowania, Kultury i Sportu.
-
W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne
komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres
działania.
§ 14.
-
Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej
obrady.
-
Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje
Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
-
Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
-
określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo
wybranej rady,
-
przygotowanie projektu porządku obrad,
-
dokonanie otwarcia sesji,
-
powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem
spośród radnych obecnych na sesji.
-
Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2
powinien obejmować sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie
Gminy.
§ 15.
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy
Wiceprzewodniczący, w szczególności:
-
zwołuje sesje Rady,
-
przewodniczy obradom,
-
sprawuje policję sesyjną,
-
kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
-
zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami
uchwał,
-
podpisuje uchwały Rady,
-
czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do
wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 16.
W przypadku odwołania z funkcji bądź
wygaśnięcia mandatu
Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed
upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru
Przewodniczącego lub jednego Wiceprzewodniczącego.
§ 17.
Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w §15
Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
§ 18.
Pod nieobecność Przewodniczącego jego
zadania wykonuje wyznaczony
przez niego Wiceprzewodniczący.
§ 19.
W razie jednoczesnej nieobecności
Przewodniczącego oraz
Wiceprzewodniczącego Rady, obowiązki o których mowa w §
15 przyjmuje obecny Wiceprzewodniczący.
§ 20.
-
Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z
ramienia Rady prace komisji Rady.
-
Podział zadań w zakresie, o jakim mowa w ust.1 dokonuje
Przewodniczący Rady.
§ 21.
Obsługę Rady i jej
organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na
stanowisku ds. obsługi Rady.
Rozdział
V. Tryb pracy Rady
Sesje Rady
§ 22.
-
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał
sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie
gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych
wydawanych na podstawie ustaw.
-
Oprócz uchwał Rada może podejmować:
-
postanowienia proceduralne,
-
deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do
określonego postępowania,
-
oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej
sprawie,
-
apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania
adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy
czy zadania,
-
opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
-
Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii
ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy
uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 23.
-
Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną
do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
-
Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy
Rady.
-
Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w
planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
-
Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach
przewidzianych w ustawie.
2.
Przygotowanie sesji
§ 24.
-
Sesje przygotowuje Przewodniczący.
-
Przygotowanie sesji obejmuje:
-
ustalenie porządku obrad,
-
ustalenie czasu i miejsca obrad,
-
zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym
projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
-
Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego
upoważnienia – jeden z Wiceprzewodniczących.
-
O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad
sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem
obrad, za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.
-
Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji
poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu
przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
-
W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4
i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin
jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez
radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym
wnioskiem o zmianę porządku obrad.
-
Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad
Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo
przyjęty.
-
Terminy o jakich mowa w ust. 4 i 5 rozpoczynają bieg od
dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania
sesji.
§ 25.
-
W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Wójt
oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy.
-
Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani
kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli
Rady.
Przebieg sesji
§ 26.
Wójt obowiązany jest udzielić Radzie
wszelkiej pomocy
technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 27.
Publiczność obserwująca przebieg sesji
zajmuje wyznaczone dla niej
miejsca.
§ 28.
Wyłączenie jawności sesji jest
dopuszczalne jedynie w przypadkach
przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 29.
-
Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
-
Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada
może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym
wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
-
O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust.2 Rada
może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania
porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania
dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody,
uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
-
Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych,
którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem,
odnotowuje się w protokóle.
§ 30.
-
Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w
planie pracy rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego
Rady.
-
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o
jakich mowa w § 23.
§ 31.
-
Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej
połowy swego ustawowego składu.
-
Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba
radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej
połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 32.
-
Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
-
W razie nieobecności Przewodniczącego czynności
określone w ust. 1 wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących Rady,
upoważniony przez Przewodniczącego.
§ 33.
-
Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez
Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram sesję Rady Gminy Paszowice”.
-
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na
podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§ 34.
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny
wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 35.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
-
przyjęcie
protokołu z obrad poprzedniej sesji,
-
sprawozdanie
z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z
wykonania uchwał Rady,
-
rozpatrzenie
projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
-
interpelacje
i zapytania radnych,
-
odpowiedzi
na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
-
wolne
wnioski i informacje.
§ 36.
-
Sprawozdanie o jakim mowa w § 35 pkt. 3 składa Wójt lub
jego zastępca.
-
Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący
komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§ 37.
-
Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta
-
Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o
zasadniczym charakterze.
-
Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie
stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
-
Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce
Przewodniczącego Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje
interpelację adresatowi.
-
Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie
pisemnej, w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego
składającego interpelację.
-
Odpowiedzi na interpelację udziela Wójt lub właściwe
rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Wójta.
-
W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny
interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie
niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
-
Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych
interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w
ramach odrębnego punktu porządku obrad.
-
Tryb wskazany w przepisach poprzedzających ma
odpowiednie zastosowanie również w przypadkach złożenia interpelacji na
sesji.
§ 38.
-
Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów
Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
-
Zapytania formułowane są pisemnie na ręce
Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady.
-
Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest
możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Przepisy
§37 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.
§ 39.
-
Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego
porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
-
Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności
zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza
kolejnością.
-
Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia
Przewodniczącego Rady.
-
Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie
obrad.
-
Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie
będącej radnym.
§ 40.
-
Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem
obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób
uczestniczących w sesji.
-
Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące
tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie
uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.
-
Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania
radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają
powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a
gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując
odnotowanie tego faktu w protokóle.
-
Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób
spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
-
Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może
nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim
zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają
powagę sesji.
§ 41.
Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady
przyjmuje do protokółu
sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w
toku obrad, informując o tym Radę.
§ 42.
-
Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w
sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
-
stwierdzenia quorum,
-
zmiany porządku obrad,
-
ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
-
zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
-
zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
-
zarządzenia przerwy,
-
odesłania projektu uchwały,
-
przeliczenia głosów,
-
przestrzegania regulaminu obrad.
-
Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod
dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko”
wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 43.
-
Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności
zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
-
Postanowienie ust. 1 zdanie pierwsze nie dotyczy
przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 44.
-
Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka
dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia
właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w
czasie debaty wniosków.
-
Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna
procedurę głosowania.
-
Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu
zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu
tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie
lub porządku głosowania.
§ 45.
-
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy
sesję, wypowiadając formułę „ Zamykam sesję Rady Gminy Paszowice”.
-
Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za
czas trwania sesji.
-
Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła
więcej niż jedno posiedzenie.
§ 46.
-
Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
-
Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić
tylko w drodze odrębnej uchwały.
-
Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do
oczywistych omyłek.
§ 47.
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po
zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne
przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się
odbywa.
§ 48.
-
Pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta w
uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.
-
Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą
przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.
§ 49.
-
Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej
przebieg.
-
Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
-
numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej
rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko
przewodniczącego obrad i protokolanta,
-
stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
-
imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z
ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
-
odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
-
ustalony porządek obrad,
-
przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo
ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków,
a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
-
przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów:
„za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,
-
wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do
treści uchwały,
-
podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej
protokół.
§ 50.
-
W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji
radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o
ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu
protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu
sesji.
-
Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie
uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
-
Rada przyjmuje protokół z poprzedniej sesji po
rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§ 51.
-
Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz
odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał,
usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty
złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
-
Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w
ciągu 4 dni od zakończenia sesji.
§ 52.
Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z
protokołów itp.) sprawuje pracownik Urzędu Gminy w uzgodnieniu
z Przewodniczącym Rady.
4. Uchwały
§ 53.
-
Uchwały, o jakich mowa w § 22 ust. 1, a także
deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 22 ust. 2 są
sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
-
Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 54.
-
Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz
Wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
-
Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
-
tytuł uchwały,
-
podstawę prawną,
-
postanowienia merytoryczne,
-
w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania
realizacji uchwały,
-
określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały
a ponadto może zawierać obowiązek złożenia sprawozdania po jej
wykonaniu,
-
ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie
uchwały,
-
W sprawie przygotowania projektu uchwały przez Radnych,
Radny może korzystać z pomocy radcy prawnego lub adwokata.
-
Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz
z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz
informację o skutkach finansowych jej realizacji.
-
Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z
prawem przez radcę prawnego lub adwokata.
§ 55.
Uchwały Rady powinny być zredagowane w
sposób zwięzły,
syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W
projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami
specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i
neologizmami.
§ 56.
Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg
działania Rady po
zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z
organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania
lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały.
§ 57.
-
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy
nie stanowią inaczej.
-
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do
Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
§ 58.
-
Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i
przechowuje je wraz z protokołami sesji Rady.
-
Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do
realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
Procedura głosowania
§ 59.
W głosowaniu biorą udział wyłącznie
radni.
§ 60.
-
Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
-
Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący
obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”,
sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze
składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników
głosowania w protokole sesji.
-
Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może
wyznaczyć radnych.
-
Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 61.
-
W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart
ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób
głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja
Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
-
Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania
objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno
radnych z listy obecności.
-
Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych
obecnych na sesji.
-
Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji
Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
-
Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią
załącznik do protokołu sesji.
§ 62.
-
Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod
głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki
sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził
wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
-
W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod
głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę
głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który
z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.
-
W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób,
Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z
nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej
poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie
zarządza wybory.
-
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny
kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 63.
-
Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w
danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku
(wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o
odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
-
Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów
lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że
w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te
poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych
poprawkach.
-
W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne
poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod
głosowanie.
-
W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu
uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 63 ust. 2.
-
Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie
nad grupą poprawek do projektu uchwały.
-
Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej
kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z
poprawek wniesionych do projektu uchwały.
-
Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim
mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych
poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi
postanowieniami uchwały.
§ 64.
-
Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że
przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę
głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie
dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.
-
Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób
lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano
liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 65.
-
Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że
przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej 1 głos
więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów tzn. przeciwnych i
wstrzymujących się.
-
Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu
Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała
liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem,
przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie
najbliższą.
-
Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie
głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało
oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
-
Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie
głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została
oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych
głosów.
Komisje Rady
§ 66.
-
Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i
zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
-
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
§ 67.
-
Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy
przedłożonym Radzie.
-
Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy
stosownych zmian.
§ 68.
-
Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
-
Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi
komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi
podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
-
Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je
Radzie.
-
Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub
Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać
posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania
§ 69.
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca
przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej
komisji.
§ 70.
-
Komisje pracują na posiedzeniach.
-
Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio
przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§ 71.
-
Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku
przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
-
Przepis ust 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych
komisji zespołów powołanych przez Radę.
§ 72.
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą
większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu
komisji.
Radni
§ 73.
-
Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i
posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
-
Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub
posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając
stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub
przewodniczącego komisji.
§ 74.
-
Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie
rzadziej niż 2 razy w roku.
-
Nie rzadziej niż raz w kwartale radni winni przyjmować w
swoich okręgach wyborczych – w terminie i miejscu podanym uprzednio do
wiadomości wyborców – osoby, które chciałyby złożyć skargi i wnioski
czy postulaty.
-
Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować Obywateli
Gminy w siedzibie Urzędu Gminy w sprawach dotyczących Gminy i jej
mieszkańców.
§ 75.
-
W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od
wykonywania jego obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o
udzielenie radnemu upomnienia.
-
Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje
po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że nie
okaże się to możliwe.
§ 76.
-
W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o
rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do
szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
-
Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na
piśmie Przewodniczącemu Rady.
-
Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1
Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 77.
-
Wójt wystawia radnym dokument podpisany przez
Przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
-
Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we
wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu
terytorialnego
§ 78.
-
Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych
jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i
rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
-
Wspólne sesje organizują przewodniczący rad
zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
-
Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie
przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych
jednostek samorządu terytorialnego.
§ 79.
-
Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie
zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni
uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
-
Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym
regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
Rozdział VI. Zasady i tryb działania Komisji
Rewizyjnej
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 80.
-
Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 osób, w tym
z Przewodniczącego, Zastępcy oraz pozostałych członków.
-
Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
-
Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera
Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 81.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej
i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub
niemożności działania, jego zadania wykonuje jego Zastępca.
§ 82.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od
udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać
podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
-
W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
-
O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
decyduje Rada.
-
Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na
piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 7 dni od daty
powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
Zasady kontroli
§ 83.
-
Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych
jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
-
legalności,
-
gospodarności,
-
rzetelności,
-
celowości, oraz zgodności dokumentacji ze stanem
faktycznym.
-
Komisja
Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową
kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 84.
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w
zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.
§ 85.
Komisja Rewizyjna przeprowadza
następujące rodzaje kontroli:
-
kompleksowe – obejmujące całość działalności
kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
-
problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub
zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące
niewielki fragment w jego działalności,
-
sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki
poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego
podmiotu.
§ 86.
-
Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w
zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
-
Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia
kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.
§ 87.
-
Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia
przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów
dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola
wstępna).
-
Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a
także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności
kontrolnych.
-
Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i
przedmiotu kontroli.
-
Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są
niezwłocznie.
-
Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia
kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy
to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz
sprawdzających.
§ 88.
-
Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób
umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w
zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego
udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów
ustalonych w § 83 ust. 1.
-
Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych
w toku postępowania kontrolnego.
-
Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest
sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności:
dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz
pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
3.Tryb kontroli
§ 89.
-
Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji
Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch
członków Komisji.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie
kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności
pomiędzy kontrolujących.
-
Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być
przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.
-
Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego
upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,
określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę)
wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
-
Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do
czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu
upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.
§ 90.
-
W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego
podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie
zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując
dowody uzasadniające zawiadomienie.
-
Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący
zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§ 91.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest
zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w
szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i
materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić
kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi
wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do
niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego
wyjaśnienia.
-
Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego
podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także
w przypadkach innych, niż określone w ust. 3
§ 92.
Czynności kontrolne wykonywane są w
miarę możliwości w dniach oraz
godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
Protokoły kontroli
§ 93.
-
Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w
terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny,
obejmujący:
-
nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
-
imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
-
daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
-
określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu
objętego kontrolą,
-
imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
-
przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w
szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie
nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie
dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
-
datę i miejsce podpisania protokołu,
-
podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika
kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z
podaniem przyczyn odmowy.
-
Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz
propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w
wyniku kontroli.
§ 94.
-
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika
kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3
dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
-
Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce
Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 95.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce
Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
-
Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7
dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu
protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 96.
Protokół pokontrolny sporządza się w
trzech egzemplarzach,
które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu –
otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i
kierownik kontrolowanego podmiotu.
Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 97.
-
Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia
plan pracy w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku.
-
Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
-
terminy odbywania posiedzeń,
-
terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane
kontroli kompleksowej.
-
Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji
Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może
nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 98.
-
Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do dnia 30
marca każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku
poprzednim.
-
Sprawozdanie powinno zawierać:
-
liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas
przeprowadzonych kontroli,
-
wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku
kontroli,
-
wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
-
wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty
wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,
-
ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz
wniosek w sprawie absolutorium.
-
Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna
składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały
Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 99.
-
Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych
przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w
miarę potrzeb.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej
posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w
formie pisemnej.
-
Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z
własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na
pisemny umotywowany wniosek Przewodniczącego Rady lub też pisemny
wniosek:
-
nie mniej niż 8 radnych,
-
nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej
posiedzenia:
-
radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
-
osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w
charakterze biegłych lub ekspertów.
-
W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział
tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.
-
Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać
protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji
uczestniczących w posiedzeniu
§ 100.
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają
zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 101.
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej
zapewnia Wójt
§ 102.
-
Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i
ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z
przedmiotem jej działania.
-
W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków
wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze
środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia
sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby
zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu
Gminy.
§ 103.
-
Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu
stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać
w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie
ich właściwości rzeczowej.
-
Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie
uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz
na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do
przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu
kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej
kontrolą.
-
Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli,
prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy
niniejszego rozdziału.
-
Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania
poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania,
zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 104.
Komisja Rewizyjna może występować do
organów Gminy w sprawie
wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę
Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdział VII. Tryb pracy Wójta
§ 105.
Wójt wykonuje:
-
uchwały Rady,
-
jemu przypisane zadania i kompetencje,
-
zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy
przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,
-
inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 106.
Wójt uczestniczy w sesjach Rady
§ 107.
Komisje Rady mogą żądać przybycia wójta
na ich posiedzenie.
§ 108.
Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie
zadań i kompetencji
określonych w § 105 - § 107 w przypadku uzyskania
upoważnienia od Wójta.
Rozdział VIII. Zasady dostępu i korzystania
przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i
Wójta
§ 109.
Obywatelom udostępnia się dokumenty
określone w ustawach.
§ 110.
Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji
oraz innych kolegialnych gremiów
Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu –
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 111.
-
Dokumenty z zakresu działania
Rady i Komisji udostępnia się w komórce Urzędu Gminy zajmującej się
obsługą Rady, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania
interesantów.
-
Dokumenty z zakresu działania
Wójta oraz Urzędu udostępniane są w sekretariacie urzędu, w dniach i
godzinach przyjmowania interesantów.
§ 112.
Realizacja uprawnień określonych w § 110
i 111 może się odbywać
wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
§ 113.
Uprawnienia określone w § 110 i 111 nie
znajdują zastosowania:
-
w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności.
-
gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione
tajemnice,
-
w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu
administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73
Kodeksu postępowania administracyjnego.
Rozdział IX. Pracownicy samorządowi
§ 114.
W Urzędzie Gminy na podstawie mianowania
zatrudnia się pracowników
na następujących stanowiskach:
-
Insp. ds. obsługi rady, oświaty, kultury, sportu i
turystyki.
-
Insp. ds. organizacyjnych, kadrowych i działalności
gospodarczej,
-
Insp. ds. gospodarki nieruchomościami i mieniem
komunalnym,
-
Insp. ds. zagospodarowania przestrzennego, nadzoru
budowlanego i ochrony środowiska,
-
Insp. ds. gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
-
Insp. ds. produkcji rolnej i rozliczeń gospod.
wodno-ściekowej,
-
Insp. ds. księgowości budżetowej,
-
Insp.
ds. wymiaru podatków i opłat oraz rozliczeń opłat
za wodę i ścieki,
-
Insp. ds. księgowości podatkowej.
§ 115.
Traci moc Uchwała Nr XXV/81/96 Rady
Gminy w Paszowicach w sprawie
uchwalenia statutu gminy, zmieniona uchwałami:
-
Nr
XII/55/99 Rady Gminy Paszowice z dnia 9 kwietni 1999 roku,
-
Nr
XXVI/154/2001 Rady Gminy Paszowice z dnia 29 czerwca 2001 roku.
§ 116.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14
dni od ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik
nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Zmiany: Uchwała Nr XXXIII/214/2009 Uchwała Nr VII/32/2007
|